Skelbimai
AB „Suskystintos dujos“ administracija informuoja

GYVENTOJŲ DĖMESIUI
Remiantis AB „Suskystintos dujos“ Generalinio direktoriaus įsakimu 2013 m. sausio 11 d. Nr. 01B, nuo 2013 m. vasario 1 d. patvirtintos naujos suskystintų naftos dujų (SND), skirtų komunaliniams buitiniams poreikiams (SPBT) iš bendrai naudojamų grupinių rezervuarinių įrenginių, buitiniams vartotojams pagal dujų vartojimo vietą už faktiškai sunaudotas dujas,skaičiuojamas kubiniais metrais pagal skaitiklio rodmenis arba pagal nustatytas sunaudojimo normas (neturintiems dujų skaitiklių), dvinarę kainą:
Rokiškio raj., Kupiškio raj., Panevėžio raj. savivaldybėse buitiniams suskystintų naftos dujų vartotojams:
Vartotojų grupė |
Suvartotas suskystintų naftos |
Pastovioji kainos dalis, per mėnesį, Lt su PVM (21%) |
Kintamoji kainos dalis, už vieną m3, Lt su PVM (21%) |
Pirma |
Iki 120 m3 (Q≤120 m3) |
11,90 |
9,47 |
Antra |
Nuo 120 m3 (Q>120 m3) |
15,20 |
8,82 |
Suskystintų naftos dujų kaina taikoma pagal vartotojų faktiškai per metus suvartotą dujų kiekį.
Pastovioji kainos dalis mokama kiekvieną mėnesį nepriklausomai nuo suvartoto dujų kiekio. Kintamoji kainos dalis mokama kiekvieną mėnesį už suvartotą dujų kiekį.
Pastaba: Nauja kaina vartotojai atsiskaito 2013 m. kovo mėn. už vasario mėnesį suvartotas dujas.
AKCINĖS BENDROVĖS “SUSKYSTINTOS DUJOS”
AB „Suskystintos dujos“ Generalinio direktoriaus įsakymu Nr.01B, 2013 m. sausio 11 d., nuo 2013 m. vasario 1 d. patvirtintos naujos suskystintų naftos dujų (SND), skirtų komunaliniams buitiniams poreikiams (SPBT) iš bendrai naudojamų grupinių rezervuarinių įrenginių, buitiniams vartotojams, dvinarės kainos. Atsižvelgiant į daugelį vartotojų rašytinius ir telefoninius užklausimus, AB „Suskystintos dujos“ suteikia apibendrintą informaciją vartotojams rūpimais klausimais.
Nuo 2009 m. AB „Suskystintos dujos“ nekeitė kainos suskystintų naftos dujų buitiniams vartotojams, nors veiklos vykdymo sąnaudos šiame laikotarpyje pasikeitė ženkliai. Suskystintų naftos dujų kaina, nustatyta gamintojų didmeninėse rinkose, palyginant 2009 m. vidurkį su 2012 m. vidurkiu, pabrango daugiau kaip 90 procentų, degalų kaina transportui, kuri sudaro didelę dalį dujų pristatymo iki rezervuarinių įrenginių kaštų – išaugo ~ 44 procentais. Žaliavos įsigijimo kaštų ir kitų veiklos sąnaudų didėjimą atspindi absoliučioj konkurencinėje kovoje esanti mažmeninė suskystintų dujų prekybos veikla buitiniuose dujų balionuose. 2009 metais vidutinė 50litr. talpos užpildyto dujų baliono, be pristatymo vartotojui ir pajungimo paslaugos, kaina Lietuvoje buvo ~ 55 Lt (50 Lt - 60 Lt priklausomai nuo kalendorinio mėnesio ir regiono), 2012 metais vidutinė analoginio baliono kaina 82 Lt (78 Lt - 86 Lt priklausomai nuo kalendorinio mėnesio ir regiono), tai sudaro 49 procentų brangimą.
Šiuo laikotarpiu sudarė galimybę nedidinti dujų kainos buitiniams vartotojams iš grupinių rezervuarinių įrenginių, tik AB „Suskystintos dujos“ vidiniai pertvarkymai t.y. įsteigimas padalinių vykdančių keliose savivaldybėse esančių suskystintų naftos dujų sistemų ir įrenginių priežiūrą, taip optimizuojant darbuotojų skaičių ir mažinant darbo užmokesčio fondą. Šiam laikotarpiui buvo leistinos pačios minimaliausios išlaidos būtinos veiklos užtikrinimui. Įvertinant tai, kad 2009 m. patvirtina kintama pardavimo kainos dalis nebuvo pilnai atsieta nuo eksploatacinių veiklos išlaidų, bendrovės vidiniai veiksmai tam tikrą periodą leido kompensuoti nuolatinį suskystintų naftos dujų brangimą didmeninėse rinkose.
2012 m. detaliai atlikus suskystintų naftos dujų tiekimo iš grupinių įrenginių veiklos, dujų sistemų eksploatacinių sąnaudų skaičiavimą, tvirtinant naujas kainas buvo pilnai atskirtos pastoviosios ir kintamos išlaidos. Minėtos veiklos pastoviosiom sąnaudom priskirtos visos išlaidos kurių neįtakoja vartotojo sunaudotas dujų kiekis. Vien objekto dujofikavimo faktas ir sutartis su vartotoju vienodai bendrovę įpareigoja suteikti dujų avarinės tarnybos paslaugas neatsižvelgiant ar jis suvartojo 0,5 m3 ar 3 m3 , ar tuo laikotarpiu iš vis nesunaudojo dujų. Suskystintų dujų rezervuarų valstybės įgaliotų įstaigų ekspertų techninių patikrinimų periodiškumas, kontrolės matavimo prietaisų valstybinės patikros periodiškumas, požeminių dujotiekių izoliacijos ir sandarumo patikrinimų periodiškumas, natūralus dujų sistemos įrenginių senėjimas, pavojingiems darbams su dujomis saugaus darbo užtikrinimui kvalifikuotos, teisės aktais nustatytos apimties brigados išlaikymo neįtakoja tokios nedidelės suvartojimo paklaidos. Kintamą dujų pardavimo kainą sudaro tiesiogiai su suvartojamu dujų kiekių susijusios bendrovės išlaidos t.y. dujų įsigijimas didmeninėse rinkose, dujų pristatymas į suskystintų dujų rezervuarus, mokesčių surinkimo išlaidos.
2012 m. atliktų skaičiavimų pagrindu, 2012 m. gruodžio mėnesį buvo patvirtinta ir paskelbta nauja, visiems, visoje Lietuvoje prie bendrovės suskystintų dujų sistemos prijungtiems vartotojams, vienoda dujų pardavimo kaina, kuri sudarė bendrovei galimybę tiekti suskystintas naftos dujas ir užtikrinti nutolusių nuo pagrindinių bendrovės padalinių, turinčių labai mažą vartotojų skaičių, dujų sistemų, tinkamą eksploataciją. Šiuo principu nustatyta pastovios dujų dalies kaina siekė 22 Lt. Atsižvelgiant į daugybę gyventojų iš visų Lietuvos regionų skambučius, laiškus, aiškinimus apie jų gaunamas pajamas, bedarbystę nuo didmiesčių nutolusiuose rajoniniuose miesteliuose, apie didžiąją dalį darbingo amžiaus žmonių emigraciją, apie likusius rajonuose pagrinde senyvojo amžiaus žmones, apie tiesiog neturėjimą galimybių geriausiu noru susimokėti už paslaugas, bendrovė priėmė iki šiol netaikytus sprendimus. AB „Suskystinos dujos“ tikrai neneigdama skelbtos kainos nustatymo teisingumo, šios visiems nemalonios situacijos priežastimi įvardija bendrą Lietuvos ekonominį išsivystymo lygį. Veiklos vykdymo pagrindinės sąnaudos tokios kaip dujų įsigijimas didmeninėse rinkose, transportui reikalingas kuras, kontrolės prietaisai ir kiti dujų sistemos įrenginiai perkami Europinėmis kainomis, o didžioji dalis vartotojų, turinčių realiai žemesnes, skurdo ribos pragyvenimo lygį užtikrinančias pajamas, turi pirkti minėtas būtinąsias paslaugas. Ne paslaugų kaina neteisinga, o gaunamos absurdiškos pajamos.
Tik AB „Suskystintos dujos“ priimtas sprendimas atsisakyti vienodos kainos principo, o ją diferencijuoti pagal padaliniui tenkančių 50km ribose, savivaldybių ir jose esančių vartotojų skaičių, atsisakyti nuo aptarnaujančio padalinio labiausiai nutolusių ir mažiausiai vartotojų turinčių, dujų sistemų priežiūros nutraukiant į jas dujų tiekimą, leido sumažinti ir patvirtinti kainas kurios paskelbtos ir įsigalioja nuo 2013 m vasario 1d. Šiuo principu patvirtinta dujų kintamos dalies kaina sumažinta 11 procentų lyginant su galiojusią nuo 2009 m. ir galioja vienoda visose savivaldybėse, visiems bendrovės vartotojams. Pastovioji dujų kainos dalis patvirtinta skirtingoms savivaldybėms skirtinga, nuo 11,90 Lt Rokiškio, Kupiškio savivaldybių vartotojams iki 15,90 Lt Kauno regiono savivaldybėse esantiems vartotojams. Daugiausiai ir koncentruotai suskystintų naftos dujų naudotojų turinčių savivaldybių gyventojai suvartojantys 5m3 per mėnesį, pabrangimo nepajus visai t.y. 0 procentų išlaidų maisto gaminimui padidėjimas. Vidutiniam, 2 m3/mėn. dujų naudotojui, išlaidos maisto gaminimui padidėja 13 procentų, pinigine išraiška tai būtų 3,54 Lt. Be abejo šie procentai ir skaičiai liūdnesni mažesnį suskystintų naftos dujų naudotojų turinčių savivaldybių gyventojams, tačiau į tuos skaičius ir diferencijuotos kainos skaičiavimo principus turi atkreipti dėmesį savivaldybių ir kitų institucijų rengiančių, tvirtinančių teritorijų planavimo, specialiuosius ir kitus dujofikavimo apimtis įtakojančius planus, vadovai.
Pasirodė net viešoje spaudoje, manome balionų rinka bet kokią kainą siekiančių išplėsti bendrovių iniciatyva, klaidinanti informacija apie neva Europinius balionus kuriuos galima įrengti daugiabučiuose daugiaaukščiuose pastatuose. Atkreipiame dėmesį, kad jokių suskystintų naftos dujų balionų, neatsižvelgiant į jo talpą ir į tai ar ventilis turi apsauginį vožtuvą ar jo neturi, teisės aktai neleidžia įrengti ir naudoti aukštesniuose kaip 2 aukštai pastatuose. Savavališkai įsirengia gyventojai dujų balionus daugiaaukščiuose pastatuose turi suvokti kokią riziką jie prisiima konkrečiai ant savęs ir savo šeimos, juk jie rizikuoja ne tik savo šeimos sveikata, turtu ir net gyvybe, bet viso daugiabučio daugiaaukščio namo gyventojų. Gaisro ar sprogimo pasekmės dažniausiai neapsiriboja vienu butu, dažniausiai pasekmės paliečia kelis aukštus, o jei aukštai apatiniai galimas atvejis, kad pasekmės bus visam namui. Įprasta praktika dujų balionų pardavėjai siekiant plėsti rinkas nerealiai mažina kainas, o tai dažniausiai būna laikina. Daugumą balionais prekiaujančių bendrovių nesieja su veiklos regionu nei veiklai reikalingas nekilnojamas turtas, kuriuo ji rizikuotu, nei rašytiniai įsipareigojimai konkrečiam vartotojui. Tokio pobūdžio veikla užsiimančioms bendrovėms nesudėtinga pasakyti „taip išėjo“ ir padaryti „dingau“. Mūsų žiniomis, nors ir yra teisės aktai reglamentuojantys suskystintų naftos dujų prekybą balionuose, tačiau nelaimės atveju nei viena balionais prekiaujanti bendrovė atsakinga neliko. Atkreiptinas dėmesys pavojaus palyginimui, eksploatuojant dujinę viryklę prijungtą prie dujų baliono ir dujinę viryklę prijungtą prie centralizuotų dujų tinklų. Dujų balione dujų sukeliamas slėgis siekia 16 bar.(atmosferų) vaizdžiau paaiškinant slėgis 160 metrų vandens stulpo, o dujų slėgis bendruose namo dujų vamzdynuose siekia tik 30mbar t.y. 300 milimetrų vandens stulpelio. Esant balione dideliam dujų slėgiui, įvykus dujų nutekėjimui prieš reduktorių, pajutus dujų kvapą, gali nebeužtekti laiko atlikti instrukcijoje nurodytus veiksmus ar kviesti balioną pardavusios bendrovės avarijų lokalizavimo grupę, kurios net taisyklėmis nustatytas atvykimo laikas – neilgiau kaip per 2 valandas. Pagal praktiką matome, kad nelaimės atveju, dujų baliono vartotojas viską pamiršta, kada, kur, pas ką pirko dujų balioną, žino tik dujofikuotuose miestuose galiojantį ir AB „Suskystintos dujos“ priskirtą telefoną 04. Dujų balione naftos dujos yra skystame būvyje, todėl su 50l talpos balionu bute randasi 21 kg dujų. Įvertinus visą pvz. 50 butų namą, jame gali atsirasti daugiau kaip 1 tona suskystintų dujų, o centralizuotos sistemos atveju visame name nėra net pusės kilogramo dujų.
AB „Suskystintos dujos“ vertina kiekvieną jos klientą ir prašo nedaryti skubotų, nepasvertų išvadų. Manome, kad galime dirbti abejoms šalims bendraujant ir ieškant kuo priimtinesnių sąlygų. Bendrovė ieškos galimybių gyventojų mokestinės naštos palengvinimui, sprendžiant valstybės nustatytų mokesčių kompensavimo komunalinėms – buitinėms paslaugoms klausimą, avarinės tarnybos išlaikymo kompensavimo galimybes.
Pagarbiai:
AB „Suskystintos dujos“ administracija.
Telefonai pasiteiravimui: (8 459) 53 093; 8 614 31294