Naujienos ir aktualijos
Patvirtintos naujos Kupiškio rajono savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo taisyklės
PATVIRTINTA
Kupiškio rajono savivaldybės tarybos
2009 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. TS-145
KUPIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios Kupiškio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybės) komunalinių atliekų tvarkymo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu (Žin., 2008, Nr. 113-4290 );
1.2. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymu (Žin., 1992, Nr. 5–75; 1996, Nr. 57–1335; 2003, Nr. 61–2763; 2004, Nr. 36–1179; 2004, Nr. 60–2121; 2005, Nr. 47-1558);
1.3. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu (Žin., 2002 Nr. 72–3016; 2004, Nr. 73–2544; Žin., 2005 Nr. 84-3111; 2008, Nr. 81-3180);
1.4. Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo įgyvendinimo įstatymu (Žin., 1998, Nr. 61–1729);
1.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. sausio 10 d. nutarimu Nr.16 „Dėl Valstybinės pavojingų atliekų tvarkymo programos ir jos įgyvendinimo priemonių” (Žin., 2006, Nr. 5-145);
1.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 31 d. nutarimu Nr. 1224 „Dėl valstybinio strateginio atliekų tvarkymo plano patvirtinimo” (Žin., 2007, Nr. 122-5003) ir papildymais;
1.7. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 722 patvirtintomis Atliekų tvarkymo taisyklėmis (Žin., 2004, Nr. 68–2381; 2007, Nr.11-461, 2008, Nr.67-2541);
1.8. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2001 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 179 „Dėl buityje susidarančių pavojingų atliekų surinkimo punktų įrengimo ir eksploatavimo taisyklių patvirtinimo” (Žin., 2001, Nr. 32–1086);
1.9. Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymu (Žin., 1996, Nr. 92–2141);
1.10. Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymas (Žin., 2001, Nr. 85–2968) ir papildymais;
1.11. Farmacinių atliekų tvarkymo taisyklėmis (Žin., 2000, Nr. 68–2056);
1.12. HN 66:2000 Medicininių atliekų tvarkymas (Žin., 2000, Nr. 39–1106);
1.13. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2000 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 444 patvirtintomis Atliekų sąvartynų įrengimo, eksploatavimo, uždarymo ir priežiūros po uždarymo taisyklėmis (Žin. 2000, Nr. 96–3051; 2003, Nr. 70-3163; 2004, Nr. 73-2533; 2006, Nr. 82-3251) ir papildymai.
2. Taisyklių paskirtis – užtikrinti, kad visoje Savivaldybės teritorijoje būtų įgyvendinama valstybės politika atliekų tvarkymo srityje ir atliekos būtų tvarkomos vadovaujantis Lietuvos Respublikoje galiojančiais įstatymais ir kitais teisės aktais, Panevėžio regiono atliekų tvarkymo planu, patvirtintu Panevėžio regiono plėtros tarybos nutarimu, ir Savivaldybės atliekų tvarkymo planu, patvirtintu Savivaldybės tarybos sprendimu.
3. Taisyklės nustato Savivaldybės atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, plėtros ir eksploatavimo reikalavimus visoms Savivaldybės teritorijoje susidarančioms komunalinėms atliekoms tvarkyti, išskyrus taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus turinčių įmonių atliekas, kurios negali būti tvarkomos komunalinių atliekų tvarkymo sistemos rėmuose.
4. Taisyklės nustato atliekų turėtojų teises, pareigas ir prievoles; vietos valdžios, Panevėžio regioninio atliekų tvarkymo centro (PRATC), atliekų turėtojų ir atliekų tvarkytojų santykius, funkcijas bei atsakomybę tvarkant atliekas; reikalavimus atliekų apskaitai, surinkimui, rūšiavimui, naudojimui ir šalinimui.
5. Taisyklių nuostatų ir reikalavimų įgyvendinimas turi užtikrinti racionalų atliekų
tvarkymo valdymą, tinkamą atliekų tvarkymo valstybinių užduočių ir finansinių įsipareigojimų
vykdymą.
6. Taisyklės yra privalomos visiems Savivaldybės gyventojams ir Savivaldybės teritorijoje įsikūrusioms įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms.
7. Šiomis Taisyklėmis siekiama Savivaldybės atliekų tvarkymo sistemą plėsti taip, kad būtų mažinamas atliekų kiekis jų susidarymo vietoje, jas tvarkyti, tausoti gamtinius resursus, užkirsti kelią ligų plitimui, saugoti kraštovaizdį nuo fizinės ir cheminės taršos.
8. Šiomis Taisyklėmis turi būti užtikrinta, kad atliekų tvarkymo paslauga atitiktų aplinkos apsaugos, techninius–ekonominius ir higienos reikalavimus, būtų patogi, teikiama nuolat ir prieinama vartotojams.
9. Atliekas naudoti ir šalinti šiose Taisyklėse nenurodytais būdais draudžiama.
10. Taisyklės nenustato gatvių, kiemų ir kitų bendro naudojimo teritorijų priežiūros tvarkos.
11. Taisyklės, prireikus ar pasikeitus teisės aktams ar pakeitus Savivaldybės atliekų tvarkymo planą, kuris peržiūrimas kas ketverius metus, bei kilus kitam poreikiui, gali būti keičiamos, tikslinamos ar papildomos.
II. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
Antrinės žaliavos – perdirbti tinkamos atliekos.
Atliekos – bet kokios medžiagos ir daiktai, kurių atliekų turėtojas atsikrato, nori atsikratyti ar privalo atsikratyti ir kurie priklauso atliekų kategorijoms, nurodytoms Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72–3016) 1 priede, bei patenka į Aplinkos ministerijos patvirtintą atliekų sąrašą.
Atliekų naudojimas – atliekų tvarkymo būdas, nurodytas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 priede.
Atliekų surinkėjas – įmonė ar juridinis asmuo, kuris atliekas surenka, rūšiuoja ir jas atiduoda šalinti ar perdirbti.
Atliekų susidarymo vieta – įrenginys ar teritorija, kurioje dėl ūkinės ar kitos veiklos susidaro atliekų.
Atliekų šalinimas – atliekų tvarkymo būdas, nurodytas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 3 priede.
Atliekų turėtojas – atliekų gamintojas arba asmuo, kuris turi atliekų. Tai individualių namų valdų savininkai, butų savininkai, sodų ir garažų valdų savininkai, ūkio subjektai ir kiti juridiniai asmenys.
Atliekų tvarkymas – atliekų surinkimo, vežimo, naudojimo ir šalinimo veikla, taip pat atliekų tvarkymo veiklos priežiūra bei atliekų šalinimo vietų priežiūra po jų uždarymo.
Biodegraduojamos atliekos – bet kokios atliekos, kurios gali būti suskaidytos aerobiniu ar anaerobiniu būdu, pvz.: sodo atliekos, netinkamas perdirbti popierius ir kartonas, skystos ir kietos maisto produktų atliekos, susidarančios gaminant, realizuojant, vartojant maistą, ir pan.
Buitinės (namų ūkio) atliekos – atliekos, susidarančios namų ūkyje: individualiose namų valdose, daugiabučių namų butuose bei kitose gyvenamosiose patalpose.
Buityje susidarančios pavojingos atliekos – namų ūkyje, smulkiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose susidarančios atliekos, atitinkančios pavojingų atliekų apibrėžimą: galvaniniai elementai, akumuliatoriai, pasenę vaistai, buitinės chemijos produktai, lakų, dažų, skiediklių atliekos, cheminėmis medžiagomis užteršta pakuotė, panaudoti tepalai, tepalų filtrai ir kitos naftos produktų atliekos, gyvsidabrio turinčios atliekos, kitos pavojingos atliekos, atitinkančios pavojingų atliekų apibrėžimą.
Didžiosios atliekos – stambūs buities apyvokos daiktai: baldai, dviračiai, buitinė technika ir kt.
Farmacinės atliekos – naikintini vaistai ir netinkami naudoti chemikalai.
Gyvūninės kilmės atliekos – nugaišę, gimę negyvi, negimę ar nužudyti gyvūnai, taip pat žmonių maistui neskirtos tokių gyvūnų dalys bei netinkami vartoti produktai, gauti ir pagaminti iš gyvūnų. Prie gyvūninės kilmės atliekų nepriskiriamos gyvūnų išmatos, srutos bei viešojo maitinimo įstaigų ir buitinės maisto atliekos.
Komunalinės atliekos – buitinės (buityje susidarančios) ir kitokios atliekos, kurios savo pobūdžiu ar sudėtimi yra panašios į buitines atliekas.
Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimas – organizacinių, techninių ir teisinių priemonių visumos, susijusios su savivaldybės funkcijų įgyvendinimu komunalinių atliekų tvarkymo srityje, valdymas, tvarkymas, vadovavimas jai, sistemos dalių ir subjektų veiklos kontrolė.
Leidimas – tai taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimas, rengiamas ir išduodamas įmonėms Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
Medicininės atliekos – atliekos, susidarančios teikiant sveikatos priežiūros paslaugas sveikatos priežiūros įstaigose ir klasifikuojamos kaip medicininės higienos normos HN 66:2000 A priede.
Nepavojingos atliekos – visokios atliekos, nepriskiriamos pavojingoms atliekoms.
Pakuočių atliekos – pakuotės ir pakuočių medžiagos, pagal atliekų apibrėžimą priskiriamos atliekoms, išskyrus pakuočių gamybos atliekas.
Pakuotė – gaminys, pagamintas iš bet kokių medžiagų ir skirtas gaminiams pakuoti, apsaugoti, gabenti ir pateikti vartotojams ar gaminių naudotojams.
Pavojingos atliekos – atliekos, atliekų sąraše pažymėtos kaip pavojingos, pasižyminčios viena ar keliomis pavojingumą lemiančiomis savybėmis, nurodytomis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 4 priede, ir atitinkančios Aplinkos ministerijos nustatytus atliekų pavojingumo kriterijus, bei kitos atliekos, atliekų sąraše nepažymėtos kaip pavojingos, tačiau pasižyminčios viena ar keliomis pavojingumą lemiančiomis savybėmis ir atitinkančios atliekų pavojingumo kriterijus.
RATC – Regiono atliekų tvarkymo centras – keleto savivaldybių įsteigta atliekų tvarkymo įmonė, atliekanti atliekų tvarkymo organizavimo funkcijas šių savivaldybių teritorijoje. PRATC – Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras.
Regioninė atliekų tvarkymo sistema – organizacinių, techninių ir teisinių priemonių visuma, apimanti visų regiono savivaldybių funkcijų įgyvendinimą komunalinių atliekų tvarkymo srityje regiono mastu.
Rinkliava – Savivaldybės tarybos sprendimu nustatyta privaloma įmoka, galiojanti Savivaldybės teritorijoje už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir už atliekų tvarkymą.
Sąvartynas – atliekų šalinimo įrenginys, skirtas atliekoms išversti ant žemės paviršiaus ar po žeme. Sąvartynams priklauso atliekų šalinimo įrenginiai, kuriuose atliekų gamintojas šalina savo atliekas jų susidarymo vietoje, ir nuolatiniai (veikiantys ilgiau negu metus) įrenginiai, naudojami laikinai saugoti atliekoms, išskyrus įrenginius, kuriuose atliekos iškraunamos, kad būtų paruoštos toliau pervežti į naudojimo, apdorojimo ar šalinimo vietas; įrenginiai, kuriuose atliekos saugomos iki naudojimo ar apdorojimo trumpiau negu trejus metus, ir įrenginiai, kuriuose atliekos saugomos iki šalinimo trumpiau negu vienus metus.
Sąvartyno operatorius – sąvartyną eksploatuojanti ir prižiūrinti įmonė.
Statybos ir griovimo atliekos – atliekos, susidarančios statant, rekonstruojant, remontuojant ar griaunant statinius, taip pat statybos gaminių brokas.
Žaliosios atliekos – žaliųjų teritorijų tvarkymo atliekos (šakos, lapai, nupjauta žaliųjų vejų žolė) ir kitos panašios kilmės atliekos, kurias galima kompostuoti namudiniu būdu.
Žemės sklypas – tikslinės žemės naudojimo paskirties, teritorijų planavimo dokumentais, schemomis, planais nustatytų ribų arba kitaip pažymėta teritorija, turinti savininką, nuomininką, naudotoją ar valdytoją, nesvarbu, ar tas sklypas įregistruotas Žemės ir kito nekilnojamo turto kadastro ir registro įmonėje, ar ne.
III. KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS, ORGANIZAVIMAS IR VALDYMAS
12. Regioninės atliekų tvarkymo sistemos dalyviai: Panevėžio regiono plėtros taryba, apskrities savivaldybės, Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras (PRATC), atliekų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės, atliekų tvarkytojai ir atliekų turėtojai.
13. Regionine komunalinių atliekų tvarkymo sistema privalo naudotis visi komunalinių atliekų turėtojai regione.
14. Savivaldybės atliekų tvarkymo sistema yra sudėtinė Regioninės atliekų tvarkymo sistemos dalis.
15. Savivaldybės atliekų tvarkymo sistema apima atliekų surinkimą, rūšiavimą, naudojimą ir šalinimą, naudojantis Savivaldybės ir Panevėžio regiono atliekų tvarkymo infrastruktūros objektais pagal Jungtinės veiklos sutartį, kurią pasirašė regiono savivaldybės.
Savivaldybės atliekų tvarkymo sistema apima visą Savivaldybės teritoriją: miestus, miestelius, kaimus, sodininkų ir garažų bendrijas bei kitas vietoves.
16. Savivaldybės atliekų tvarkymo sistemos plėtra vykdoma vadovaujantis Regioniniu ir Savivaldybės atliekų tvarkymo planu, šiomis Taisyklėmis, atitinkamais Savivaldybės tarybos sprendimais.
17. Savivaldybės atliekų tvarkymo sistemos plėtojimo prioritetiniai tikslai yra: išplėtoti atliekų surinkimą visoje Savivaldybės teritorijoje iš visų fizinių bei juridinių asmenų; visoje Savivaldybės teritorijoje pereiti prie konteinerinio atliekų surinkimo būdo; didinti rūšiavimą ir surenkamų antrinių žaliavų kiekį ir jas paruošti perdirbimui į tinkamus naudoti produktus ir gaminius; organizuoti ir plėtoti buityje susidarančių pavojingų bei didžiųjų atliekų surinkimą; uždaryti ir rekultivuoti neeksploatuojamus sąvartynus.
18. Už atliekų surinkimą ir tvarkymą atsakinga Savivaldybė. Ji organizuoja atliekų surinkimo ir tvarkymo darbus, remdamasi principu, kad visas atliekų tvarkymo išlaidas apmoka atliekų turėtojai pagal principą „teršėjas moka”.
19. Regioninės atliekų tvarkymo sistemos finansavimo šaltiniai gali būti Europos Sąjungos lėšos, valstybės biudžeto lėšos, skolintos lėšos, rinkliavos ir papildomos iš atliekų turėtojų surinktos lėšos bei kitos lėšos.
20. Komunalinių atliekų surinkimu gali užsiimti tik įmonės, sudariusios sutartis su Savivaldybės administracija.
21. PRATC pats organizuoja atliekų priėmimo punktų ir kitų Panevėžio regiono atliekų tvarkymo infrastruktūros objektų įrengimą bei eksploatavimą, įskaitant atliekų priėmimo punktuose surenkamų antrinių žaliavų, didžiųjų bei biodegraduojamų atliekų išvežimą perdirbti arba sutarties pagrindu perduoda viešojo pirkimo konkursą nugalėjusiai įmonei.
22. Regioninį komunalinių atliekų sąvartyną eksploatuoja PRATC kaip sąvartyno operatorius.
23. Atliekų priėmimo punktuose iš atliekų turėtojų priimamos didžiosios, kompostuoti tinkančios biodegraduojamos ir kitos atliekos.
24. Rinkliavos už atliekų tvarkymą dydį, atliekų surinkimo normas nustato ir patvirtina Savivaldybės taryba.
25. Atliekos renkamos į konteinerius. Konteinerių stovėjimo vietų išdėstymas, konteinerių tipas, kiekis ir konteinerių išvežimo dažnis nustatomas atsižvelgiant į patvirtintas metines komunalinių atliekų susikaupimo normas, gyventojų skaičių, įmonių, įstaigų, organizacijų
darbuotojų skaičių bei veiklos pobūdį ir apimtis.
26. Savivaldybės administracija parengia konteinerinių aikštelių išdėstymo schemą, kurią patvirtina Savivaldybės taryba. Konteinerių pastatymo aikštelės įrengiamos Savivaldybės arba atliekų tvarkytojų (atliekų surinkimo paslaugas teikiančių įmonių) lėšomis pagal nustatyta tvarka suderintus projektus. Aikšteles (vietas) konteineriams pastatyti, nustato Savivaldybės administracija remdamasi nustatyta aikštelių vietos parinkimo tvarka ir atsižvelgusi į atliekų tvarkytojo (atliekų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės) pasiūlymus.
27. Kolektyviniai konteineriai antrinėms žaliavoms rinkti statomi aikštelėse kartu su
komunalinių atliekų surinkimo konteineriais; nesant įrengtų aikštelių, parenkamos gyventojams
patogios ir su seniūnijos seniūnu suderintos konteinerių pastatymo vietos.
28. Esant reikalui, atliekų tvarkytojui suderinus su Savivaldybe ir priėmus atitinkamą sprendimą, atliekų surinkimui gali būti naudojamos ir kitos priemonės – specialūs maišai, betaris atliekų surinkimas ir pan.
29. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos: nerūšiuotų komunalinių atliekų surinkimas ir pervežimas; komunalinėse atliekose esančių antrinių žaliavų atskiras surinkimas ir pervežimas; buities pavojingų atliekų ir didžiųjų atliekų atskiras surinkimas ir pervežimas; komunalinių atliekų priėmimo punktų eksploatavimas; kompostavimo aikštelių eksploatavimas; regioninio sąvartyno eksploatavimas įskaitant uždarymą, rekultivavimą ir priežiūrą po uždarymo; kitų atliekų tvarkymo objektų eksploatavimas, jeigu šiuos objektus būtina įrengti komunalinių atliekų tvarkymo planų tikslams pasiekti; komunalinių atliekų tvarkymo sistemos valdymas ir administravimas.
30. Savivaldybės teritorijoje gali būti kuriamos komunalinių atliekų tvarkymo sistemą papildančios atliekų surinkimo sistemos. Tokiu atveju dėl šių sistemų diegimo ir eksploatavimo sąlygų sudaromos trišalės sutartys tarp papildančios atliekų tvarkymo sistemų operatorių, Savivaldybės ir PRATC.
IV. ATLIEKŲ TURĖTOJŲ PAREIGOS, ATSAKOMYBĖ IR TEISĖS
31. Atliekų turėtojai už mokamą rinkliavą naudojasi regionine komunalinių atliekų tvarkymo sistema. jis gali nemokamai naudotis atliekų priėmimo punktais ir atliekų rūšiavimui skirtomis konteinerinėmis aikštelėmis, gali atliekų surinkėjui nemokamai perduoti buityje susidarančias pavojingas ir didžiąsias atliekas (surenkamas apvažiavimo būdu pagal iš anksto su Savivaldybės administracija, seniūnais, bendrijomis ir butų ūkio įmonėmis suderintą ir paskelbtą grafiką).
32. Kiekvienos individualios namo, sodo valdos, esančios Savivaldybės teritorijoje, savininkas yra atsakingas už gyventojų joje generuojamų atliekų patalpinimą konteineriuose ir rinkliavos mokėjimą pagal šių Taisyklių reikalavimus. Iš atliekų tvarkytojo jis privalo įsigyti reikalingą konteinerių skaičių.
33. Konteinerių aikštelės vietos tvarką ir švarią aplinką užtikrina: mieste atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė), Savivaldybės seniūnijų teritorijoje -seniūnai.
34. Atliekų turėtojai privalo:
34.1. rūšiuoti, t.y. atskirti popierių ir kartoną, stiklą, plastmasę, metalą, didžiąsias, statybos ir griovimo, pavojingas, farmacines ir medicinines, biodegraduojamas ir specifines atliekas;
34.2. pasirūpinti, kad šiukšliavežės netrukdomai galėtų privažiuoti prie atliekų konteinerių. Atliekų konteineriai, esantys individualiose namų valdose, įmonių, įstaigų ir organizacijų patalpose ar teritorijose, daugiabučių namų patalpose ar prie jų įrengtose aikštelėse konteinerių tuštinimo dieną nurodytu laiku turi būti išridenami į nurodytas vietas, prie kurių gali laisvai privažiuoti šiukšliavežės;
34.3. juridiniai asmenys žiemos metu turi pasirūpinti, kad konteinerių aikštelėse būtų valomas sniegas ir ledas;
34.4. mokėti rinkliavą ir laikytis nustatytųjų atliekų tvarkymo reikalavimų;
34.5. rinkliavos administratoriaus prašymu teikti visus duomenis, reikalingus vietinės
rinkliavos dydžiui nustatyti ir tikslinti.
35. Įvedus vietinę rinkliavą, Savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos skyrius ir atitinkamos seniūnijos seniūnas Atliekų tvarkytojui pagal sausio 1 d. būklę iki einamųjų metų sausio 15 d. raštu pateikia gyventojų sąrašus. Sąrašai tikslinami kas ketvirtį.
36. Pageidautina, kad atliekų turėtojai, prieš išmesdami komunalines atliekas į konteinerį, jas sudėtų į maišelius.
37. Atliekų turėtojai turi pasirūpinti, kad atliekų surinkimo konteineriai nebūtų perpildyti, t.y. konteinerių dangčiai turi užsidaryti laisvai. Atliekos negali būti presuojamos ar grūdamos į konteinerius.
38. Renginių Savivaldybės teritorijoje organizatoriai turi atsakyti už renginiui skirtos vietos sutvarkymą bei atliekų išvežimą ir apmokėti susidariusių atliekų sutvarkymo išlaidas.
39. Draudžiama deginti atliekas, pilti jas ne į tam tikslui skirtus konteinerius. Draudžiama atliekas išmesti pamiškėse, pakelėse ar kitose tam neskirtose vietose. Draudžiama skystas atliekas išpilti į kanalizaciją. Draudžiama raustis konteineriuose, pilti į juos pelenus.
V. ATLIEKŲ TVARKYTOJŲ (ATLIEKŲ SURINKIMO PASLAUGAS TEIKIANČIŲ ĮMONIŲ) PAREIGOS
40. Atliekų tvarkymo organizavimą Savivaldybės teritorijoje vykdo Savivaldybės administracija.
41. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė), įgijęs teisę teikti viešąsias atliekų tvarkymo paslaugas Savivaldybės teritorijoje, sudaro sutartį su Savivaldybe.
Savivaldybės taryba tvirtina sutartį ir įgalioja Savivaldybės administracijos direktorių ją pasirašyti.
42. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) yra atsakingas už atliekų surinkimo bei tvarkymo sistemos funkcionavimą, plėtrą ir priežiūrą nustatytoje Savivaldybės teritorijoje bei vykdo Savivaldybės ir PRATC reikalavimus ir užduotis, kurie aprašyti konkurso dokumentuose.
43. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) privalo:
43.1. būti registruotas atliekas tvarkančių įmonių registre, turi turėti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą užsiimti atitinkama veikla bei vykdyti pirminę atliekų apskaitą;
43.2. turėti atliekų tvarkymo veiklos nutraukimo planą bei licenciją pavojingų atliekų tvarkymui (jei jis užsiima pavojingų atliekų tvarkymu);
43.3. pateikti atliekų turėtojams visą reikiamą konteinerių kiekį ir įvairovę;
43.4. skirti specialius antrinių žaliavų surinkimo konteinerius įmonėms, įstaigoms,
organizacijoms, prekyvietėms bei organizuojamiems renginiams mieste;
43.5. pateikti PRATC ir vietinėje spaudoje informaciją apie antrinių žaliavų,
biodegraduojamų, buityje susidarančių pavojingų atliekų ir didžiųjų atliekų surinkimą ir grafiką
(važiavimo datą, sustojimo vietas ir laiką);
43.6. ne rečiau kaip 2 kartus per metus iš atliekų turėtojų surinkti apvažiavimo būdu, iš anksto suderinus su PRATC, seniūnais, bendrijomis ir butų ūkio įmonėmis surinkimo grafiką, buityje susidariusias pavojingas ir didžiąsias atliekas;
43.7. nustatyta tvarka teikti atliekų apskaitos ataskaitas, teikti informaciją atitinkamoms valstybinės valdžios ir valdymo institucijoms, Savivaldybės ekologui ir PRATC.
VI. SAVIVALDYBĖS PAREIGOS IR TEISĖS
44. Savivaldybė tvirtina Savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo planą ir Savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo taisykles, priima Savivaldybės gyventojams privalomus sprendimus atliekų tvarkymo klausimais ir skelbia juos spaudoje bei kontroliuoja jų vykdymą savo teritorijoje.
45. Savivaldybė kartu su kitomis Panevėžio regiono savivaldybėmis dalyvauja PRATC kuriant regioninę komunalinių atliekų tvarkymo sistemą.
46. Savivaldybė yra atsakinga už atliekų, kurių turėtojo neįmanoma nustatyti arba kuris nebeegzistuoja, tvarkymą. Tokių atliekų tvarkymas gali būti finansuojamas iš rinkliavos už atliekų tvarkymą ir kitų lėšų.
47. Savivaldybė dalyvauja organizuojant ir plėtojant regioninę komunalinių atliekų tvarkymo sistemą, o taip pat užtikrinant regioninės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos eksploatavimo ir plėtojimo užduočių Savivaldybės teritorijoje vykdymą.
48. Savivaldybė kartu su PRATC vykdo atliekų tvarkymo paslaugų kokybės kontrolę.
49. Savivaldybė prižiūri, kad gautos lėšos už atliekų tvarkymą bus panaudotos tik atliekų tvarkymo sistemos eksploatavimui ir vystymui.
50. Savivaldybė kartu su PRATC vykdo atliekų turėtojų švietimą komunalinių atliekų tvarkymo srityje.
VII. PRATC PAREIGOS IR TEISĖS
51. Pagrindiniai PRATC tikslai yra: organizuoti ir plėtoti regioninę komunalinių atliekų tvarkymą derinant veiklos apimtis su savivaldybėmis; įgyvendinti regioninės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos kūrimo projektą; įgyvendinti regioninės atliekų tvarkymo sistemos tęstinumą.
52. PRATC organizuoja ir vykdo atliekų turėtojų švietimą komunalinių atliekų tvarkymo srityje.
53. PRATC organizuoja vieningą regioninę komunalinių atliekų tvarkymo sistemą ir šios sistemos funkcionavimą bei:
53.1. teikia Savivaldybei informaciją apie atliekų tvarkymo plano vykdymą;
53.2. įgyvendina regioninį ir savivaldybių atliekų tvarkymo planus.
54. PRATC funkcijos teikiant komunalinių atliekų rūšiavimo ir šalinimo paslaugas regiono savivaldybių gyventojams, įmonėms ir organizacijoms yra:
54.1. organizuoti naujo regioninio sąvartyno projektavimą bei statybą ir vykdyti jo
eksploataciją;
54.2. sutvarkyti ir uždaryti (rekultivuoti) regione esančius sąvartynus;
54.3. poreikiui esant organizuoti atliekų perkrovimo stočių projektavimą ir statybą bei vykdyti jų eksploataciją;
54.4. dalyvauti atliekų surinkimo-perdavimo grandies infrastruktūros pertvarkyme;
54.5. įrengti seniūnijų ir rajoninį atliekų priėmimo punktus ir kompostavimo aikštelę;
54.6. vykdyti teikiamų komunalinių atliekų surinkimo paslaugų kokybės kontrolę;
54.7. organizuoti atliekų priėmimo punktų ir konteinerių aikštelių eksploataciją; savivaldybėms nusprendus perduoti PRATC pavojingų atliekų priėmimo punktus – organizuoti jų eksploataciją.
VIII. BUITYJE SUSIDARANČIŲ PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
55. Buityje susidarančių pavojingų atliekų turėtojai privalo kiekvienos rūšies buityje susidariusias pavojingas atliekas (pvz.: galvaniniai elementai, akumuliatoriai, pasenę vaistai, buitinės chemijos produktai, lakų, dažų, skiediklių atliekos, cheminėmis medžiagomis užterštos pakuotės, panaudoti tepalai, tepalų filtrai, gyvsidabrio turinčios medžiagos ir kt.) sudėti atskirai ir, galinčias pakenkti žmonėms ir aplinkai, nedelsiant atiduoti atliekų tvarkytojams (atliekų surinkimo paslaugas teikiančioms įmonėms).
56. Buityje susidarančias pavojingas atliekas atliekų tvarkytojai (atliekų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės) surenka periodiškai apvažiavimo būdu (iš anksto apie tai informavus atliekų turėtojus).
57. Pavojingų skystų atliekų saugojimui turi būti naudojamos specialiai tam pritaikytos talpos.
58. Konteineriai turi būti atsparūs surenkamų pavojingų atliekų poveikiui ir pakankamai sandarūs, kad juose esančios atliekos nepatektų į aplinką ir į juos nepatektų krituliai.
59. Draudžiama laikyti ilgą laiką pavojingas atliekas žmonių gyvenamosiose arba lankomose patalpose bei vietose ir tokio būvio, kai jos gali garuoti, išsipilti, išbyrėti ar kitaip patekti į aplinką, pakenkdamos jai ir žmonių sveikatai.
60. Draudžiama išmesti buityje susidarančias pavojingas atliekas kartu su buitinėmis atliekomis, antrinėmis žaliavomis arba laikyti ne joms skirtose vietose, deginti pavojingas atliekas, ardyti gaminius, kurių sudėtyje yra kenksmingų medžiagų, ar kitaip juos apdoroti.
61. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) privalo:
61.1. turėti pavojingų atliekų priėmimo punktą;
61.2. tvarkyti buityje susidarančias pavojingas atliekas vadovaudamasis šiomis
Taisyklėmis;
61.3. rinkti buityje susidarančias pavojingas atliekas pagal su PRATC suderintus ir paskelbtus gyventojams grafikus;
61.4. vežti į savo įmonę surinktas pavojingas atliekas, laikinai saugoti jas ir perduoti į nukenksminančias, perdirbančias arba naudojančias pavojingas atliekas įmones, jeigu jos turi licencijas šiai veiklai, arba į regiono pavojingų atliekų tvarkymo aikšteles.
62. Pavojingų atliekų surinkimo ir laikinojo saugojimo aikštelės adresas – Technikos g. 6i, Kupiškis.
IX. BIODEGRADUOJAMŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
63. Biodegraduojamos atliekos – bet kokios atliekos, kurios gali būti suskaidytos aerobiniu ar anaerobiniu būdu, tai yra:
63.1. organinės virtuvių atliekos: daržovių, vaisių lupenos ir atliekos, maisto likučiai ir pasenę produktai, kavos ir arbatos tirščiai, maisto atliekos, kevalai, kiaušinių lukštai;
63.2. žaliosios – sodų, parkų, kapinių ir kitų apželdintų teritorijų bei žemės ūkio naudmenų priežiūros ir tvarkymo atliekos: medžių ir krūmų genėjimo atliekos, šienavimo atliekos, pjuvenos, drožlės, lapai, gėlės;
63.3. mišrios popieriaus ir kartono, natūralaus pluošto, tekstilės ir kitos organinės atliekos: įvairios smulkios popieriaus ir kartono atliekos ir skiautės, dėžutės, maišeliai, užteršti maisto likučiais, vilnonių, lininių, medvilninių rūbų, audinių atliekos.
64. PRATC atsakingas už įrengtos biodegraduojamų atliekų kompostavimo aikštelės eksploatavimą ir šių atliekų tvarkymą pagal patvirtintą Atliekų naudojimo ir šalinimo techninį reglamentą.
65. Kompostuoti tinkančios biodegraduojamos atliekos, susidarančios Savivaldybės
teritorijoje, priimamos į kompostavimo aikštelę Didžiagrašių kaime.
66. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė), sudarius atskirą susitarimą, išveža atskirai surinktas biodegraduojamas atliekas nuo daugiabučių namų, iš individualių valdų ir juridinių asmenų sutartyje su PRATC numatytomis sąlygomis.
67. Skatinama, kad atliekų turėtojai biodegraduojamas atliekas surinktų atskirai ir šalintų įsirengtuose kompostavimo įrenginiuose.
68. Sodų, parkų, skverų, kapinių ir kitų bendrojo naudojimo vietų priežiūros metu sukauptas biodegraduojamas atliekas gali tvarkyti (jeigu turi tam leidimą) įmonė, prižiūrinti šias teritorijas.
69. Želdinių kirtimo ir genėjimo atliekas privalo sutvarkyti fiziniai ir juridiniai asmenys, kuriems buvo išduotas leidimas šiuos darbus vykdyti, arba atiduoti PRATC, mokėdami už jų tvarkymą.
X. ANTRINIŲ ŽALIAVŲ TVARKYMAS
70. Atliekų turėtojai privalo antrines žaliavas rūšiuoti jų susidarymo vietose ir išmesti į atliekų surinkimo aikštelėse pastatytus atitinkamai rūšiai skirtus konteinerius: „STIKLAS”, „PLASTIKAI”, „POPIERIUS”.
71. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) privalo:
71.1. pastatyti atliekų surinkimo aikštelėse arba tam tikslui specialiai įrengtose vietose konteinerius antrinėms žaliavoms surinkti: atskirai stiklui – su užrašu „STIKLAS”, popieriui – su užrašu „POPIERIUS” ir plastikams – su užrašu „PLASTIKAI” ir ne mažiau kaip 1 konteinerių komplektą kiekvienoje gyvenvietėje, kurioje gyvena virš 200 gyventojų;
71.2. surinkti pagal poreikį antrines žaliavas iš konteinerių, jas perrūšiuoti ir pristatyti į perdirbimo įmones.
XI. DIDŽIŲJŲ KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
72. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) privalo turėti
didžiųjų komunalinių atliekų priėmimo punktą.
73. Atliekų turėtojai didžiąsias atliekas gali patys pristatyti į atliekų surinkimo punktą arba atiduoti atliekų tvarkytojui (atliekų surinkimo paslaugas teikiančiai įmonei), kai jis iš anksto paskelbtu grafiku surenka šias atliekas iš atliekų turėtojų apvažiavimo būdu.
74. Atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) privalo surinkti ir išvežti didžiąsias atliekas.
XII. PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
75. Į komunalines atliekas patekusios panaudotos pakuotės kartu su kitomis antrinėmis žaliavomis surenkamos antrinių žaliavų konteineriuose.
XIII. KITŲ (NE KOMUNALINIŲ) ATLIEKŲ TVARKYMAS
76. Statybos ir griovimo atliekų tvarkymas:
76.1. pramonėje ir statyboje susidariusių statybos ir griovimo atliekų tvarkymas nereglamentuojamas šiose Taisyklėse.
67.2. buities remonto atliekų turėtojai (fiziniai asmenys) gali nemokamai pristatyti statybos ir griovimo atliekas į atliekų priėmimo punktus arba atiduoti atliekų surinkėjui didžiųjų atliekų surinkimo apvažiavimo būdu metu.
77. Gatvių, šaligatvių ir teritorijų valymo sąšlavų tvarkymas:
77.1. sąšlavos – smulkios medžių atliekos, žemės dulkės, purvas, smėlis, žvyras ir kitos panašios smulkios medžiagos, kurios susikaupia valomose teritorijose;
77.2. už gatvėse, ant žaliųjų plotų susikaupusių sąšlavų išvežimą atsakingos teritorijas valančios ir prižiūrinčios įmonės bei teritorijų savininkai ar nuomininkai;
77.3. teritorijas valančios ir prižiūrinčios įmonės bei teritorijų savininkai ar nuomininkai privalo kaupti ir sudėti sąšlavas taip, kad jos nepatektų į požeminius inžinerinių tinklų šulinius, neterštų savo ir kaimynų teritorijų;
77.4. gatvėse, ant šaligatvių ir žaliųjų plotų per žiemą susikaupusį purvą, žvyrą bei smėlį teritorijas valančios ir prižiūrinčios įmonės bei teritorijų savininkai ar nuomininkai privalo pašalinti ištirpus sniegui.
78. Individualių transporto priemonių savininkai naudotas padangas turi atvežti į atliekų priėmimo punktą.
79. Kitų ne komunalinių atliekų tvarkymas šiose Taisyklėse nereglamentuojamas.
XIV. APMOKĖJIMAS UŽ ATLIEKŲ TVARKYMĄ, ATLIEKŲ SUSIKAUPIMO NORMOS
80. Atliekų turėtojai moka rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą ir jų tvarkymą, įskaitant antrinių žaliavų, didžiųjų atliekų surinkimą ir jų paruošimą perdirbti, pavojingų atliekų, esančių komunalinėse atliekose, surinkimą, biodegraduojamų atliekų atskirą surinkimą ir jų kompostavimą, atliekų priėmimo ir šalinimo sąvartyne sąnaudas, atliekų sąvartynų įrengimą, eksploatavimą ir jų uždarymą bei priežiūrą po uždarymo.
81. Atliekų turėtojai moka rinkliavą vadovaudamiesi Savivaldybės tarybos patvirtintais rinkliavos nuostatais.
82. Atliekų tvarkytojo siūlomą rinkliavos dydį Savivaldybės teritorijoje tvirtina Savivaldybės taryba.
83. Bešeiminkių atliekų tvarkymas finansuojamas iš Savivaldybės biudžeto.
84. Atliekų šalinimo regioniniame sąvartyne įkainius tvirtina PRATC dalininkų susirinkimas.
XV. ATLIEKŲ PERVEŽIMAS
85. Atliekos surenkamos ir išvežamos sutvarkyti ir šalinti pagal atliekų tvarkytojų (atliekų surinkimo paslaugas teikiančių įmonių) parengtus, suderintus ir patvirtintus atliekų surinkimo ir šalinimo techninius reglamentus, Savivaldybės ir regioninius atliekų tvarkymo planus ir laikantis šių Taisyklių reikalavimų.
86. Atliekos iš konteinerių iškraunamos ir išvežamos specialiomis transporto priemonėmis.
87. Didžiąsias, biodegraduojamas, buityje susidarančias pavojingas atliekas bei antrines žaliavas į atliekų priėmimo punktą pristato atliekų tvarkytojas (atliekų surinkimo paslaugas teikianti įmonė) arba individualiai patys atliekų turėtojai.
88. Antrinės žaliavos pervežamos į atliekų priėmimo punktus ar perdirbimo įmones.
89. Buityje susidarančios pavojingos atliekos perduodamos atitinkamų atliekų tvarkytojams.
XVI. REGIONINIO SĄVARTYNO EKSPLOATAVIMAS
90. Regioniniame sąvartyne nerūšiuotos komunalinės atliekos priimamos iš Savivaldybės teritorijoje surenkančio atliekų tvarkytojo (-ų) (atliekų surinkimo paslaugas teikiančios įmonės) (-ių) ir iš Savivaldybės teritorijoje veikiančių juridinių asmenų, kurie šias atliekas tvarko pagal leidimus.
91. Sąvartynas yra PRATC nuosavybė. PRATC, vykdydamas sąvartyno operatoriaus funkcijas, užtikrina jo techninį aprūpinimą, tvarkymą, priežiūrą bei finansavimą.
92. Atliekų šalinimas vykdomas pagal atliekų šalinimo techninį reglamentą, kuris suderintas su Regioniniu aplinkos apsaugos departamentu.
93. Regioninį atliekų sąvartyną eksploatuoja sąvartyno operatorius, vadovaudamasis Atliekų sąvartynų įrengimo, eksploatavimo, uždarymo ir priežiūros po uždarymo taisyklėmis, patvirtintomis aplinkos ministro 2000 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 444 (Žin., 2000, Nr. 96–3051) bei visais šių taisyklių pakeitimais.
94. Sąvartyną eksploatuojantis PRATC teikia Savivaldybei atliekas pristatančių įmonių sąrašus, informuodamas apie šių Taisyklių reikalavimų, atliekų tvarkymo plano ar atliekų naudojimo ir šalinimo techninio reglamento pažeidimus, surašo pažeidimo aktus, kurių vienas egzempliorius grąžinamas į atliekas atvežusią įmonę kartu su atliekomis (jei atliekos netinkamos šalinti regioniniame komunalinių atliekų sąvartyne).
XVII. ATLIEKŲ APSKAITOS ATASKAITA
95. Atliekų surinkėjai periodiškai teikia informaciją apie surinktus atliekų kiekius Regioniniam aplinkos apsaugos departamentui, PRATC ir Savivaldybei.
XVIII. FINANSINĖS IR EKONOMINĖS PRIEMONĖS REGIONINEI KOMUNALINIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO SISTEMAI ĮGYVENDINTI
96. Savivaldybės tarybos sprendimu tvirtinamas toks rinkliavos dydis už komunalinių atliekų tvarkymą, kad pajamos už paslaugas padengia rinkliavos administravimo, atliekų sistemos administravimo, atliekų surinkimo infrastruktūros plėtimo, atliekų surinkimo ir transportavimo, perdirbimo, atliekų priėmimo ir šalinimo sąvartyne sąnaudas bei sąvartyno eksploatavimo, uždarymo ir priežiūros po uždarymo išlaidas.
97. Už rinkliavą gautos pajamos pervedamos į Valstybinės mokesčių inspekcijos Kupiškio skyriaus nurodytą sąskaitą ir apskaitomos Kupiškio rajono savivaldybės biudžeto straipsnyje „Vietinės rinkliavos”.
98. Vietinės rinkliavos lėšos gali būti naudojamos tik Savivaldybės atliekų tvarkymo sistemos organizavimo, plėtojimo ir eksploatavimo išlaidoms, atliekų surinkimo ir transportavimo, šalinimo, sąvartyno eksploatavimo, uždarymo, infrastruktūros plėtimo bei kitoms su atliekų tvarkymu susijusioms išlaidoms.
99. Regioninei komunalinių atliekų tvarkymo sistemai palaikyti, plėtoti ir modernizuoti be rinkliavos gali būti pritraukiamos Savivaldybės ir PRATC, įvairių šalies ir užsienio donorų, specialiųjų fondų, investicinių projektų ir kitų šaltinių lėšos.
100. Ūkio subjektams ir kitiems juridiniams asmenims rinkliavos dydis nustatomas pagal patvirtintas jiems atliekų susikaupimo normas ir patvirtintus 1 sutartinio vieneto atliekų tvarkymo kaštus, o taip pat kitus parametrus, lemiančius susidarančius atliekų kiekius.
101. Kiekvienais metais Savivaldybės administracija ir PRATC analizuoja rezultatus, tikslina atliekų susikaupimo normas fiziniams asmenims, ūkio subjektams ir kitiems juridiniams asmenims bei Savivaldybės tarybai teikia siūlymus dėl rinkliavos dydžio, atsižvelgiant į faktiškas paslaugų teikimo išlaidas per metus.
XIX. VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
102. Savivaldybė, PRATC, visi regiono komunalinių atliekų tvarkymo sistemos atliekų tvarkytojai supažindina visuomenę su sistema, organizaciniais ir technologiniais atliekų tvarkymo projektais, jų įtaka aplinkai ir žmogaus sveikatai.
103. Regioninės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą, plėtojimą ir eksploatavimą reglamentuojantys bei kiti Savivaldybės ir PRATC atliekų tvarkymo veiklą nustatantys dokumentai yra vieši ir prieinami visuomenei.
104. Visi piliečiai, įmonių, įstaigų ir organizacijų atstovai gali su jais susipažinti Visuomenės informavimo bei Viešojo administravimo įstatymų nustatyta tvarka.
105. Iki kiekvienų metų pabaigos PRATC dalyvaujant Savivaldybei turi parengti kitų metų visuomenės informavimo programą. Programoje turi būti numatyta informuoti visuomenę apie esamus atliekų tvarkymo įrenginius ir sistemas, apie regioninės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos plėtojimo ir eksploatavimo ypatumus, apie teikiamas paslaugas, antrinių žaliavų ir pakuočių atliekų atskyrimo ypatumus, siekiant surinkti geros kokybės antrines žaliavas, apie pavojingų atliekų surinkimo galimybes, apie specifinių atliekų srautų tvarkymo galimybes ir teikiamas jų tvarkymo paslaugas bei kitus atliekų tvarkymo reikalus.
106. Atliekų tvarkytojas (-jai) (atliekų surinkimo paslaugas teikianti (-ios) įmonė (s) privalo periodiškai informuoti atliekų turėtojus apie esamus atliekų tvarkymo įrenginius ir sistemas, teikiamas paslaugas bei rinkliavos dydį.
_____________________